Ефективна банер реклама с нисък бюджет

Автор: Ованес Ованесян Ованес Ованесян 23.05.2012
Ефективна банер реклама с нисък бюджет

Винаги, когато съм искал да науча нещо полезно за банерите, съм попадал само на статии, насочени към най-големите фирми в България и света. И в момента е така. Информацията за банер рекламата е насочена главно към фирми със стотици хиляди лева бюджет само за интернет реклама. Но какво да правят фирмите, които могат за заделят например само 4000 лева годишно за реклама?

Ако се възползвате от “стандартните” съвети, мога да ви гарантирам, че парите ви ще изчезнат в небитието преди да сте мигнали 2 пъти. След това ще обявите, че банер рекламата не работи.

Аз не мисля, че банер рекламата е най-ефективната онлайн комуникация, но е много добра като поддържащ канал. Ако решим да използваме банери като средство за онлайн комуникация, е важно да следваме няколко основни правила, за да гарантираме максимална ефективност.

Поставете си ясни и конкретни цели

Поставете си ясни цели и съобразете цялата кампания с тях. Целта не може да бъде чисто и просто увеличение на продажбите. Целта трябва да е по-конкретна - например, продажбата на 50 сервиза за кафе.

Поставянето на конкретна цел ще ви помогне лесно да вземете решение за:

  • подходящите сайтове за поставянето на банера;
  • подходяща уеб страница, към която да води банерът;
  • форматa, съдържанието, визията и размерa на банера;

Къде трябва да рекламирате?

Когато разполагате с малък бюджет за реклама е изключително важно да отделите време и ресурс, за да проучите всички възможни канали. Таргетирайте изключително тясно рекламата си. Трябва да намерите възможно най-специализирания уебсайт, който се посещава от аудиторията, която най-живо ви интересува. Ако продавате чаши за кафе, разпределете целия бюджет към основните и най-силни 3-4 уебсайта за кафе. Не можете да си позволите да загубите и 1 лев в реклама към хора, които дори няма да обърнат внимание на вашия продукт! Забравете за демографското таргетиране и таргетирайте изключително и само по конкретни интереси. Насочете се към малки и независими сайтове, където цените са значително по-ниски и собствениците са по-гъвкави и склонни на отстъпки.

Накъде трябва да води банерът?

Тук отново е моментът, в който трябва да сте изключително конкретни. Не можете да си позволите банерът да води към началната страница на вашия сайт или някоя от стандартните продуктови страници. Всяка отделна реклама е добре да води до вашия сайт, но на специално направена за случая страница (landing page). Това ще ви помогне да привлeчете вниманието на хора със специфични интереси.

Нека се върнем отново на примера с чашите за кафе. Ако рекламирате чрез банер реклама, отвеждането на потребителите на страницата с чаши за кафе няма да ви донесе много продажби. Важно е да им отправите конкретно предложение. Например, да наблегнете чрез голяма снимка на най-новия и модерен комплект, да покажете 2-3 комплекта с намалени цени или да приложите някой от останалите стандартни похвати за продажби. 

Какъв формат да изберем?

Има 2 варианта: флаш банер или снимка. Снимката не означава, че банерът ще е статичен. Gif форматът позволява динамика. В никакъв случай не препоръчвам статичен банер. Движението винаги привлича внимание и е ключово за по-високата ефективност и кликаемост.

Gif анимацията се виждат от всички (дори от хора, които нямат инсталиран флаш) и се виждат на мобилни телефони. Флашът пък позволява повече възможности за анимация, интеракция с потребителите, нестандартни формати и т.н. Направете изборът според конкретната кампания.

Ако изберете флаш банер, задължително подгответе и допълнителен бек-ъп файл, който да се появява в случаите, когато не е възможно флашът да се зареди. При част от потребителите флашът въобще не се визуализира, но снимките се показват почти винаги.

В повечето сайтове ограничението за размер на банера е около 40 kB.

Какъв размер трябва да е банерът?

Най-популярният размер за банер в България, а и по света, е 300х250 и не напразно. Форматът и размерът предразполагат към изключително голяма свобода и възможност за разполагане на различни елементи в него. При възможност, изберете този формат. Всичко зависи от индивидуалния банер, но в повечето случай са най-подходящите тези, с приблизителни пропорции 4:3. Естествено и вторият най-популярен размер 728х90 може да е полезен за определен тип банери.

Много специализирани сайтове предлагат нестандартни размери и е много вероятно да трябва да се съобразите с тях. Почти всеки формат, обаче, може да бъде атрактивен и интересен, стига да сте достатъчно креативни!

Изключително важно е да изберете банер, който попада във визуалното поле при отварянето на сайта (горната част). Така, всеки отворил сайта, ще види вашия банер. Може би е по-важно да се съобразите първо с това и после с размера на банера.

Как трябва да изглежда банерът?

Банерът трябва да се отличава. Избирайте ярки цветове или фигури. Това в никакъв случай не означава да направите грозен искрящ банер, а по-скоро ако избирате между розово и сиво, да изберете розовото. Ако имате възможност, е добре да съобразите визията на банера с визията на сайта, в който ще го поставите.

Какво трябва да съдържа банерът?

Щом целите са конкретни, и банерът трябва да е конкретен. Не можете да си позволите целта на банерa да е само брандиране, особено, ако имате малък бюджет. Вкарайте в банера уникално предложение или само го загатенете. Подробната оферта я опишете в специалната страница на сайта ви. Целта на банера е да предизвика любопитство и да доведе до конкретно действие. Не правете грешката да претрупвате потребителите с информация. Ако им кажете всичко, те няма да кликнат.

За финал

Тези съвети са от многото успешни и неуспешни (неуспешните са много по-полезни за трупане на опит) кампании, които сме правили за наши събития и сайтове. Те са валидни за нас, нашия бизнес и нашия опит. За вас може да има друга истина и единственият начин да я откриете е да експериментирате много и да бъдете креативни. 

Коментари (0)

Няма коментари.

Нов коментар